OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Kombinace řezavých hard coreových postupů, post rockové jemnosti a rozvláčnosti je poslední dobou skutečně v kurzu a tak není divu, že se objevují další a další hudební tělesa, která plynule a vesměs díky bohu s poměrně kvalitativně vysokou laťkou navazují na původní originální odkaz kapel typu ISIS, NEUROSIS a mnoha dalších, tento hudební mikrokosmos zcela přesahujících a přetvářejí jej do nových, často neotřelých a neméně zajímavých podob. To, že uvedený a dnes již poměrně bohatý hudební proud není výsostní záležitostí pouze zaoceánských kapel, již několikrát demonstrovali např. švédští CULT OF LUNA.
V rámci této odnože patří CALLISTO nesporně mezi ta zajímavější tělesa. Finové sice neboří hranice novými, originálními a progresivně laděnými postupy, což připouští také sama kapela, nicméně i v nezbytně nutné míře nepůvodnosti dokáží být dostatečně kreativní a zaměřit se především na jemné a na první poslech ne vždy zachytitelné nuance, které jejich sludge coreovými prvky načichlým polohám nakonec velmi snadno dodávají punc svébytnosti. Kompozičně poměrně jednoduché skladby získávají přidanou hodnotu provzdušněnými instrumentálními postupy a spolu s využitím dechových nástrojů výborně ozvláštňují rozvláčné melancholické nálady (např saxofon ve „Wormwood“ či hoboj ve „Woven Hands"). Veškeré hudební dění je podřízeno celistvé náplni nahrávky, která je obetkána neznatelně se vkrádajícím tesknivým rozjímáním. Ne, CALLISTO skutečně nejsou o valivých hradbách riffů a „hlukových stěnách“ lámajících se do křišťálově opalizujícího ticha, s nimiž velmi rádi pracují např. MONO nebo i jmenovaní ISIS. Celá nahrávka je po kompoziční i produkční stránce jakoby zjemnělá a i ty nejvypjatější a gradující okamžiky stoupající po příkrých kytarových úpatích se nakonec zdají mít ostré hrany obroušené v nejlepší tradici šerosvitu. Ve srovnání s předchozí řadovkou ubrali Finové o něco kytar, jejich řezavosti a prvků kolidujících s takřka doom metalovými postupy, aniž by rezignovali na vnitřní dynamiku skladeb podepřenou výrazným rytmickým základem. V mnoha ohledech jim naopak vetknuli jemný rockový náboj, který dokáží interpretovat ve vlastním a nutno dodat, že značně líbivém, přesto nebanálním pojetí. A to je poloha, která jim dle mého názoru jde k duhu nejvíce a z potemnělého alba „Noir“ činí zajímavý a netuctový kousek.
Dovolím si tvrdit, že v poměrně silné konkurenci se „Noir“ neztratí. Finové se zdají být natolik uvědomělými hudebníky, aby byli schopni využít typických atributů žánru ve svůj prospěch a ozvláštnit je jinakostí, která je ve výsledku spolehlivě odliší. A to se jim, myslím, daří. CALLISTO neútočí na čelní pozice neslyšeným či složitostí kompozic, ale jednoduchostí, přímočarostí a jistou mírou decentnosti, která jim sluší a v nahrávce jako celku zanechává nesmazatelné kouzlo.
CALLISTO možná nejsou tak výrazní jako skandinávští kolegové CULT OF LUNA či původní jako ISIS. Jsou však schopni využít typických atributů žánru ve svůj prospěch a ozvláštnit je jinakostí, která je ve výsledku spolehlivě odliší. Síla "Noir" tkví především v jednoduchosti a přímočarosti skladeb odděných do jemného rockového hávu a jejich celkovém decentním a přemýšlivém vyznění, které nahrávce jako celku vtiskává nesmazetelné kouzlo.
8 / 10
Ariel Björklund
- bicí
Johannes Nygård
- kytara
Juho Niemelä
- baskytara, zpěv
Markus Myllykangas
- zpěv, kytara
Arto Karvonen
- syntetizátor, sampler
1. Wormwood
2. Latterday Saints
3. The Fugitive
4. Backwoods
5. A Close Encounter
6. Pathos
7. Folkslave
8. Woven Hands
Providence (2009)
Noir (2006)
True Nature Unfolds (2004)
Jemima / Klimenko (12'' vinyl) (2004)
Ordeal Of The Century (MCD) (2003)
Dying Desire (singl) (2001)
CALLISTO své druhé album zasunuli ještě hlouběji do stylu charakteristického pro kapely jako CULT OF LUNA nebo ISIS. Větší důraz na temnou valivost na jedné stravě a jemnou melancholii, ozvláštňovanou i nezvyklými prvky, na straně druhé vytváří výsledný fungující celek, kde není nouze ani o burcující erupce v jinak místy až lhostejně se převalující mase hudby. Skupině se daří i často značně banálními postupy udržet pozornost posluchače a skladby nepostrádají vývoj, gradace a pestrost, což se podle mě nepovedlo ISIS na jejich aktuálním albu „In The Absence Of Truth“. Učedník tak zase jednou překonal mistra.
CALLISTO sa vezú v čoraz plnšom vlaku. Napriek množstvu podobných kapiel sa však chcú líšiť a líšia sa. Štýl, akým podávajú svoju zmes post rocku, emo hardcore a minimalizmu, je našťastie dostatočne originálny. Motívy balansujú na hrane schválnej a nechcenej banálnosti, skladby sa (vďaka aj napriek tomu) tlačia pod kožu ako čert. Album sa snaží miestami pôsobiť príliš majestátne a epicky, čo skôr nevadí a v konečnom dôsledku je to (aspoň pre mňa) príjemné spoznanie novej polohy, ako sa k tejto muzike stavať. Kompozície na "Noir" napriek košatosti zvuku nie sú príliš hlboké, no vždy lepšie nenásilná jednoduchosť, ako prílišná snaha, ktorá by mala dosku pochovať.
Nie príliš trvácna, no veľmi príjemná vec.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.